10.Národný zraz cykloturistov-Smolenice, Jahodník
9. - 12. jún 2005




Cykloakcia SCK Bicyglo Trnava - 10.NZC kolidovala s mojou prácou. Jednoducho, tak ako to väčšinou chodí...Alebo vlastne bicykluje? Jaro mi však poslal mail s tým, či idem... Keďže sa chystal on s priateľkou, ako aj Vlado z Devínskej - tak som do plánu "zasvätil" aj kolegov z práce Jožka a Peťka...Dohodol som sa aj s Peťom Patschom - takto presedom SCK Záhorák. "Stretneme sa u Teba v Malackách..."Deň pred odchodom - v stredu sme ešte dolaďovali plán cesty pri pive. Počasie na nasledujúce dni však neveštilo nič dobré! Dohodli sme sa však, IDEME - a cyklocesta smer Smolenice sa mohla začať - počasie, nepočasie! Pôjdeme "naťažko" spacák, karimatka, stan - aj keď podľa počasia ich asi nevyužijeme...Našťastie na Jahodníku sa bude dať spať v chatkách.



1.deň - 9.6.2005-štvrtok

Cestu začneme ako je už zvykom - pred Jožkovým barákom. Na 10:00 naplánovaný odchod sme dodržali. Ťažké mraky a silný vietor však sľubovali zaujímaý výlet...Nepremokavé bundy dnes dostanú zabrať! Vyrazili sme smer dostihová dráha a následne sa napojíme na cyklocestu pri Dunaji. Prejdeme popri kurtoch - ťažko dnes budú mladé dievčatá triafať do loptičiek - vietor je aj pre nich zlý "spoločník". Popod Prístavný most sa dostaneme k najnovšiemu "zázraku" našich staviteľov - mostu Apollo /písané 14.6.2005- v novinách je výsledok ankety-APOLLO, teda ak to náhodou naši mestský poslanci zmenia...pardóóóón za názov-môžete si to opraviť.../, kde prekľučkujeme pomedzi robošov. Prvý náznak problémov s protivetrom sa ukázal na mnou neobľúbenom úseku ku mostu Lafranconi - po hrádzi vytvorenej z panelov. Hrká to s nami pekne-bicykle máme naložené a dobre zaistené pavúkami-nič nepadlo. Len pre ten protivietor nám "padli" huby pekne až na kormany. Ako proti stene - tak by sa dal nazvať tento asi 1km dlhý úsek. Čakal som, že aspoň na moste budeme v závetrí - ale nie. Vetrisko si nás našlo aj tu. Cestu od Riviéry smerom na Devín sme prežili v ochrane vysokých stromov. Ale akonáhle prestali nad nami držať ochrannú ruku svojich korún - znova sme sa zvítali s protivetrom... S očakávaním sme sa blížili ku "Starému bicyklu"...Našťastie bolo otvorené - huráááá. Peťko sa už pomali zberal späť domov, ale STEIN ho zdržal a posilnil. Ideme ďalej, Aj napriek ďaľšiemu vývoju počasia. Začalo totiž popŕchať. Smer Zohor po "najderavejšej" ceste v Bratislave. Cez Zohor, Láb a Plavecký Štvrtok, kde sme sa zastavili na chvíľu - teda na 0,5 l čaju so šlahačkou sme v neustálom mrholení a protivetre /už menšom/ dopedálovali okolo 13:30 do hlavného mesta Záhoria - Malaciek. Obec sa po prvý raz spomína v roku 1206 v súvislosti s darovacou listinou uhorského kráľa Ondreja II., podľa ktorej územie Plaveckého Štvrtka získal gróf Alexander z rodu Hunt-Poznan. Názov mesta sa vyvíjal postupne. V maďarčine vznikla podoba Malacka a z nej dnešný názov mesta - Malacky. Pôvodne sa tento názov mylne spájal s maďarským slovom malac (po slovensky prasa). Na základe toho sa toto domáce zviera neprávom dostalo do erbu mesta. V období, z ktorého pochádzajú prvé písomné zmienky, patrili Malacky grófom zo Sv. Jura a Pezinku. Malacky patrili k plaveckému panstvu, ktoré siahalo od Plaveckého hradu až po rakúske hranice. Tu sa mi hneď podarilo pri "oprašovaní", teda "odkvapovávaní" bundy zafŕkať peknú malačanku...Naštastie neprotestovala-dokonca sa usmiala a povedala milé slovo! No teda, bratislavčanky - učte sa! Keďže tých cca 45 km z Bratislavy sme zvládli za 3 a pol hodiny - a odchod z Malaciek na Jahodník bol naplánovaný na 17:00, medzičas sme strávili v reštaurácii Korzo. Obed a pivo padli vhod! Poslinili sme sa, vietor vzal dosť síl. Počasie vonku sa stále zhoršovalo, pršalo už pekne regulérne. Zima bola tiež - ja som celú cestu prešiel v zimných rukaviciach! A to máme 9. júna ...letooooooo?! Čo má byť toto za počasie, zvláštne... Tesne pred piatou sme prišli pred malackú židovskú synagógu, ktorá prežila uplynulé desaťročia vďaka neschopnosti postaviť v meste nový kultúrny stánok. V súčasnosti je v jej priestoroch umiestnená Základná umelecká škola (výtvarný a literárno-dramatický odbor). V rámci Záhoria dosahovala malacká židovská náboženská obec stredne veľkú početnosť v porovnaní so Stupavou alebo Senicou. Stupava patrila k najväčším a najvýznamnejším strediskám židovského osídlenia na Slovensku vôbec. História malackej židovskej náboženskej obce siaha podľa údajov do roku 1755, kedy bolo v Malackách desať Židov. Obec až neskôr dostala svojho rabína. Podľa knihy o histórii mesta Malacky posledný malacký rabín Samuel Weis spáchal samovraždu pre bezútešnosť situácie svojej početnej rodiny, pričom sa mu nedostalo podpory súvercov. Za tento počin mala židovská obec za trest na sto rokov zakázaného rabína. Synagógu postavili v roku 1886 podľa plánov Wilhelma Stiassneho. Je postavená v maurskom štýle. Má všetky črty orientálnej architektúry tak, ako ich mala kedysi aj neologická synagóga v Bratislave, ktorú projektoval D. Milch, avšak ktorá je mladšia ako synagóga v Malackách. Pozemok pod budovou v Malackách venovala židovskej obci na stavbu synagógy majetná a významná rodina Spitzerovcov. K základným znakom malackej synagógy, ako vlastne mnohých synagóg, patria dve mojžišské tabule (dosky) Zákona s hebrejským textom (desatoro Božích prikázaní), pričom hebrejské nápisy nachádzame aj priamo na fasáde synagógy. Dosky sa nachádzajú nad vchodom do synagógy nad hornou strešnou rímsou predného priečelia. Dochované farebné riešenie fasády bolo v kombinácii tmavo tehlovej a tlmene oranžovej farby s orientálnymi motívmi, čo spolu s horizontálnymi pásmi a ornamentami nad oblúkmi okien dotvára charakter maurskej architektúry. Farebné riešenie spolu so štukami s modrým podkladom dáva synagóge dôstojný ráz. Po II. svetovej vojne synagóga prestala slúžiť svojmu pôvodnému účelu a v päťdesiatych rokoch minulého storočia ju Židovská náboženská obec previedla na štát. V poslednej dobe tam sídlila Základná umelecká škola. Synagóga je zapísaná v Ústrednom zozname kultúrnych pamiatok Ministerstva kultúry SR ako národná kultúrna pamiatka. V súčasnosti sa začala rekonštruovať táto unikátna stavba. Rekonštrukcia sa týka najmä exteriéru synagógy, ktorá dostala novú strešnú krytinu, medené oplechovanie a nový farebný vzhľad fasády. Predchádzajúcu tmavšiu červeno-tehlovú farbu vystriedala svetlejšia tehlová, žlté rímsy a svetlý béžový náter hlavných vonkajších stien. Súčasne prebieha oprava vstupného portálu a kamenných schodov do synagógy. Podľa dostupných informácií sa rekonštrukcia zatiaľ nedotýka interiéru budovy. Podľa posledných správ s nami má ísť aj "výprava" zo Slovenskej televízie - nie však na bicykloch ale aby natočili čo-to do správ o nás cykloturistoch... Tu som si zapísal aj svoj prvý tohtoročný defekt - po 1500km... Ako sme sa presúvali pod striešku kde sme sa trocha chránili pred dažďom a späť pred synagógu - do predného plášťa sa mi zapichol pekný kúsko skla - presne do stredu - sviňa jedna!!! Jožko bol rýchlejší ako ja a opravil mi môj vlastný defekt, to je kamarát - ani ma nenechal zašpiniť sa, vďaka! Dážď stále neustával, tak po krátej porade sa Peťo Patsch rozhodol neísť po vlasnej osi, ale bicykle sme naložili na autá a tých 30km na Jahodník sme si "odkrútili" len v našich hlavách...Do kempu nás naviedli na ceste namaľované šipky. Tie 2 km sú do mierneho kopčeka...Počasie si povedalo, že už nás dosť vytrestalo - vetrisko už prestal v Malackách a dážď po ceste na Jahodník. Takže pre STV sme zapózovali v dresoch SCK Záhorák Malacky a ani nám nebola ktovieaká zima. Na "štábe" sme sa prihlásili, zaplatili registračný poplatok 200Sk + 230 Sk za chatku a noc na osobu. Za odmenu máme každý "pametnô" - tričko 10.národnyý zraz cykloturistov s peknou karikatúrou cyklistu, ktorý to asi prehnal s pivom a letí cez predný korman po náraze do pätníka na ceste...Na stene doma mi bude vysieť "Učastnícky list" s mojím menom. Potom už konečne nasledovalo vybalenie v chatke a ochutnávka páleného...Prvý večer sme prežili v debate s Peťom Patschom a Braňom Sýkorom - najprv v chate a potom pri pive. Mali sme si čo povedať, hlavne Jožko sa staral o zábavu. K dvanástej hodine sme začali pomýšľať na spánok a zajtrajší deň, čo nám prinesie nielen on ale hlavne počasie...Dobrú noc z tmavého Jahodníka.



SUMÁR 1 DŇA:
DÁTUM: 9.JÚN 2005
LOKALITA:BRATISLAVA-MALACKY
CELKOVÝ ČISTÝ ČAS: 3:00
/10:00-13:30/
PREJDENÉ KM: 45.09
MAX RÝCHLOSŤ:40.0
PRIEMERNÁ RÝCHLOSŤ:15.5





2 DEŇ - 10.6.2005-piatok

Ráno bol nástup na cyklotúru stanovený na 10:00. Ideme "naľahko" všetky veci si nechávame v chatke. Program sme pri prezentácii nedostali - čo bolo zvláštne. Jeden bol vyvesený v jedálni, ale ono bolo by dobré pre ľudí, čo prídu zďaleka aby mali mapky aj pri sebe. Pri otázke na usporiadateľov, či nedostaneme mapy bola ich odpoveď - "Môžete si ju kúpiť". "Za 115 Sk a použijem ju len raz?" "Pekne teda ďakujem!"No na to už sme odpoveď nedostali. Pred odchodom nám teda usporiadateľ bol núteny povedať trasu znova.. Počasie bolo opäť chladné, ťažké tmavé mraky znova zakrývali celú oblohu. Slniečko nie a nie aby nás zohrialo svojimy lúčmi...Na štarte sa dalo zistiť, koľko nás asi bude - rátam tak do 60 ľudí - čo vzhľadom na počasie bolo veľmi prekvapujúce - teda aspoň pre mňa. Menej prekvapujúce bolo, že cyklotúra sa začala dole kopčekom - to sme však zistili už pri večernom príchode, že? Po 2 km sme sa dali vľavo na Lošonec. Tu sme pokračovali miernym stúpaním po asfaltke cez Majdán, do už prudšieho stúpania stále po asfaltke, ale už dosť zničenej. Pri Rybárni bola krátka prestávka, aby sa dal pelotón znova "dokopy". Jožko zistil, že zadný plášť je mäkký. Asi defekt, ktovie. Nasledovala výmena, pri ktorej asistoval Peťko a menšiou mierou aj ja...Pumpa, ktorú mám, vypovedala poslušnosť, pomohol teda Peťo Patsch, tá jeho vydržala. Za Rybárňou sa cesta zmenila na lesnú, kamenistú. Začalo popŕchať...Hmm...Sila počasie, len čo je pravda! V klesaní smerom na Sklenú hutu sa mi zo zadného blatníka "porúčala" matka. Bol to naozaj super zvuk, keď mi v 30-ke začal drôt z blatníka drieť plášť zadného kolesa....Malú matičku M5 nehľadal...to by ani Popoluška nezvládla s kŕdľom orlov. Našťastie mám so sebou náhradné "všeličo" a tam sú aj matice. Hurá, oprava sa podarila, pokračujeme ďalej. Pekným zjazdom, znova po regulérnej asfaltke sa dostávame po asi 7 km do Sološnice. Tu v miestnom zariadení dopĺňame stratené takutiny. Nejaký oneskorenci stále prichádzajú, ale to je normálne - zraz je nie o závodení, ale na spoznávanie sa, a oddych! Aj keď pár "vychcálkov" sa našlo aj tu: mali zelené dresy s názvom Gemerská Hôrka...Po stúpaní sa pelotón zakaždým čakal. Následne sme sa spoločne "spúšťali" dolu kopcom. A týto "experti" zakaždým zásadne počkali kým prejde celý pelotón a následne nás začali kľučkovaním predbiehať. Frajeri na horákoch... A medzi sebou komunikovali po maďarsky...na to kašľať - ale to ich správanie vytočilo zopár ľudí. A hlavne to bolo nebezpečné - to že si mohli nabiť "držku" oni, je ich problém. Horšie, že ohrozovali iných. No nič - aj taký sa vždy nájdu... Tak teda keď sme všetci dali zadosť tekutinám, jedlu - /Jožko/, ideme ďalej. Plavecké Podhradie, s krásnou zrúcaninou hradu po pravej strane sme minuli. Hrad vznikol ako kráľovská pohraničná pevnosť medzi r.1256-1273. Od r.1398 bol majetkom Stibora zo Stiboríc. Do 16. stor. ho vlastnili grófi zo Svätého Jura a Pezinka, potom Serédyovci, 1553-1575 Fuggerovci, po nich Balassovci; od 1641 nepretižite až do 20. stor. Pálffyovci. Sídlo panstva prešlo v pol. 17. stor. do Malaciek Gotický hrad tvoril strednú časť dnešnej ruiny, pozostával z hranolovej veže a paláca. V druhej pol. 16. stor. hrad nákladne prestavali na dokonalú renesančnú pevnosť s dolnými nádvoriami. Postupne ho znovu opevňovali a udržiavali aj v priebehu 17. stor., keď ho doplnili o nové delové bašty. V roku 1706 ho poškodilo cisárske vojsko, ktoré ho dobylo od povstalcov. Odvtedy ho už neobnovili. Rozložité hradné zrúcaniny si zachovali vonkajšie murivo opevnenia, výraznú delovú baštu a murivo paláca i ústrednej veže. Vo východnej bašte sa zachovala kamenná renesančná brána. Po veľmi peknej ceste sa dlhý had cyklistov - po čase "roztrhaný" dostal cez Plavecký Mikuláš, Plavecký Peter a Prievaly do Cerovej. Autá na ceste nás v podstate rešpektovali - až na pár "mentálnych invalidov". Medzi Plaveckým Mikulášom a Plaveckým Petrom je možnosť "skratky" na Jahodník. Cesta je vyznačená turistickými značkami, teda nemal by sa vyskytnúť problém pri zdolaní spočiatku asfaltovej a neskôr lesnej cesty v dĺžke približne 8km až k nášmu dočasnému domovu-chatkám na Jahodníku. V Cerovej sme počkali na nešťastníka Jožka zo Záhoria - tri krát lepil po ceste defekt - až tu po dôkladnej kontrole vnútornej strany plášťa našiel sklo, ktoré robilo "šarapatu"... Na to si treba dávať veľký pozor! Radšej pomaly pri výmene defektu - ale dôkladnú kontrolu plášťa netreba vynechať nikdy. Pelotón cyklistov už bol hore na hrade Korlátka. S nami počkali aj dvaja čelnovia Bicyglo Trnava - keď videli, že je všetko v poriadku - dali sa zdolávať kopček k zrúcanine. Po oprave "trojdefektu" nás pekný kopček tiež neminul. Stúpanie nebolo veľmi ťažké, teda pre nás. Peťo Patsch má prasknuté rebrá - takže on to mal určite ťažšie...Mne však pomalý "výstup" vyhovuje, do kopca ma aj tieň predbieha...Niet sa predsa kam ponáhľať. Krčma s pivom neutečie, hmmmm! Hore nás už čakal a "navigoval" Peťko - čakal nás aj však menší šok - miestne pohostinské zariadenie bolo ZATVORENÉ !!! Teda žiadne pivo a ostatný už "zleteli" dole kopcom smerom na Bukovú. Asi už nemohli vydržať bez B12...My sme sa po krátkom oddychu pred zavretou krčmou rozhodli ísť pozrieť na zrúcaninu hradu. Cestu k nej nám pre ľahšiu orientáciu uľahčovali tri "veterné mlyny". Teda elektrárne ktoré sme si všimli pri ceste do kopčeka. Boli hneď nad zrúcaninou. "K hradu je to asi 10 minút" stihli za nami ešte zakričať Trnaváci - išli sme podľa značky k hradu. Ale nevšimli sme si nenápadnú odbočku do prava pri chate KST. Prešli sme po lesnej ceste 1 km, po ľavej strane sme mali "veterné mlyny". Skoro sme sa však spamätali a otočili naše kone späť...Po nájdení správnej cesty sme sa k hradu vydali už len dvaja - ja a Paľo. Ostatní nás počkali pri chate...Pivo tam nečapovali - tak neviem čo ich tam tak držalo?! K hradu je to odtiaľ naozaj len kúsok, po lesnej ceste, keď sa nám stromy rozostúpili sme ho zočíli ! Korlátka. Hrad vznikol pravdepodobne v polovici 13. storočia ako kráľovský s úlohou chrániť západné hranice uhorského štátu. Prvý raz sa spomína v roku 1289 ako majetok Ugrina. Významnejšiu úlohu zohrával v bojoch Matúša Čáka s kráľom Karolom Róbertom, pričom bol zrejme predmetom bojov, lebo ho v roku 1315 museli opravovať. Popri celom rade iných hradov, aj Korlátsky hrad daroval král Žigmund 1394 veľmožovi Stiborovi zo Stiboríc, po jeho smrti pripadol opäť korune. V roku 1445 ho odkúpil od Mikuláša Ujlaku vicebán Oswald z Bučian. Hrad patril jeho potomkovi, potom Nyáryovcom, neskôr majetkové čiastky dedili Apponyiovci, Pongrácovci Labšianskovci a Motešický. K hradu patrili Trstín, Prievaly, Jablonica, Hlboké, Osuské, Lieskové a Kropo. Bol obývaný do začiatku 18. storočia (v roku 1740 bývalo na hrade už len niekoľko hajdúchov a väzni), kedy sa panstvo presťahovalo do nového kaštieľa v podhradí. Po krátkej prehliadke sa vraciame späť k chate KST a ostatným "záhorákom". Pri zavretej krčme nás už nikto nečakal, preto sa spúšťame dolu kopcom po červenej značke len tak "naslepo". V dobrom "padáku" po asfaltke som dosiahol pekných 45km! Po chvíli sa však cesta znova mení na lesnú, ale nie na dlho. Prechádzame chatkovou oblasťou, takže tu bola cesta síce nie asfaltová-ale ako tak udržiavaná. Aj keď dier bolo dosť...Ísť tadeto v opačnom smere...pekný kopček to je! Za chatkami sme sa napojili na cestu vedúcu z Bukovej. Čas sme mali celkom dobrý, takže keď sme sa rozhodovali či ísť "domov" alebo spolu s Braňom do Horných Orešian na neskorý obed - jednoznačne to vyhrali Orešany...Braňa tu čakalo červené vínko u známych a nás poľovnícka reštaurácia. Každý si vybral podľa svojej chuti, pivo neodmietol nikto! Po dobrej "obedovečery" sme ešte naložili vínko na naše bicykle a poď ho späť na Jahodník - Peťo a Braňo mali večer prezentáciu svojej cykloexpedície "Slovakia - Island Scandi Tour 2004". Cestu k chate už poznáme, takže písať netreba veľmi veľa, hádam len, že všetko prebehlo v poriadku a večerné premietanie a debata bola veľmi zaujímavá. Opäť sme posedeli aj pri pive, spánok nás však znova neminul. Nedal sa oklamať, beťár jeden. Únava urobila svoje a spať sme išli dokonca o niečo skôr ako v prvý deň na Jahodníku....

SUMÁR 2 DŇA
DÁTUM: 10.JÚN 2005
LOKALITA:JAHODNÍK-SOLOŠNICA-CEROVÁ-TRSTÍN-JAHODNÍK
CELKOVÝ ČISTÝ ČAS: 4:23:48
/10:00-18:30/
PREJDENÉ KM: 77.39
MAX RÝCHLOSŤ:52.0
PRIEMERNÁ RÝCHLOSŤ:17.6





3 DEŇ - 11.6.2005-sobota

Ráno ma prebudilo slnko - no sláva. Hádam sa počasie konečne umúdrilo! Keď som však otvoril okienko na našej chalúpke - zbadal som, že oblaky sú stále tu. Bol to len slabý výkrik v množstve mlieka na oblohe...Bolo však teplejšie ako v predchádzajúce dni. Tak som sa odhodlal na dres, krátke nohavice. Ale s návlekami...Ráno sme si dali ešte na zohriatie "tuhô". Vyrazili sme znova o desiatej, smer Dobrá voda. Zjazdom sme sa dostali do Smolenickej Novej Vsi a Smoleníc. Po ľavej strane sme mali ako na dlani smolenický zámok. Vznikol až v 14. storočí ako posledný zo strážnych hradov pri malokarpatských priesmykoch. Na začiatku 15. storočia bol kráľovským majetkom, neskôr patril pezinským a svätojurským grófom a od začiatku 16. storočia rodine Országovcov. Potom ho takmer dve storočia vlastnili Erdödyovci. Na konci 18. storočia hrad spustol a na začiatku 19. storočia vyhorel, takže zostali z neho iba ruiny, z ktorých vyčnievala len päťboká hlavná veža a bašty vonkajšieho opevnenia. Na začiatku 20. storočia začali jeho poslední majitelia, Pálffyovci, stavať na hradných ruinách historizujúcu stavbu terajšieho Smolenického zámku. Zo starého hradu pri prestavbe zachovali iba časť vonkajšieho opevnenia. Zámok dobudovali až po roku 1945. V súčasnosti patrí zámok SAV. Na zámku sa robia svadby a rôzne stretnutia SAV s medzinárodnou účasťou, čo určite neprospieva zachovaniu jeho pôvodného rázu, ale na druhej strane je to pre zámok skoro jediný zdroj príjmov, z ktorého môžu hradiť jeho nákladnú údržbu. Zámok sme však nechali zámkom - čakajú nás hádam zaujímavejšie vyhliadky! Odbáčame na Bukovú. No zbohom - hned na ráno také stúpanie...Na moje prekvapenie však meníme po pár sto metroch asfaltku za kamenistú cestu - do kopčeka. No ču už - aj to má svoju výhodu. Keď Vás prediehajú pekné dievčatá, je sa aspoň na čo pozerať! Trocha to síce zamrzí - ale keď vidíte nápis na drese - BREZNO, ani to tak nebolí. Tam majú iné "kopčoky" natrénované! Nie ako mi z dolniakov...Cesta bola dosť technicky náročná - ako sa o tom presvedčil už skoro v sedle do blata padnúci účastník...našťastie padol do mäkkého, hihi! Každé stúpanie sa raz končí. Znova sme sa počkali v "sedle"na pomalších. Znova si gemerskohorčania počkali, kým všetci budeme v zjazde - znova sa medzi nami spúšťali a kľučkovali...blázni jedny! Nádherným zjazdom po pokosenej lúke /neuveriteľne pekný pocit - jazda po takomto povrchu/ sme sa napojili na cestu smer Jablonica. Tu sa stala nemilá vec - Jožko spadol aj s bicyklom v 30-ke na zem. Vyskúšal, že predná brzda mu naozaj brzdí. Pri tom ako ho predbiehalo auto, si neskoro všimol, že pelotón spomalil. Zablokoval predné koleso a už aj letel...Vždy, keď počujem ten tupý náraz - cítim sa veľmi zle. Aj teraz to tak bolo. Keď som v spätnom zrkadle zbadal cyklistu na zemi, nebolo mi všetko jedno. V takom prípade netreba zmätkovať, hlavne v pelotóne. Netreba hneď brzdiť a ponáhľat sa pomôcť - to je to najhoršie. Všetky "prudké" zmeny sú len na škodu veci. Prešiel som ešte asi 40 metrov a keď som mohol bezpečne odbočiť, vrátil som sa späť. Našťastie sa nič nestalo - Jožko má pár nových odrenín a trocha "upravené" riadidlá. Umelohmotné vrchy prehadzovania nevydržali náraz a porúčali sa preč...Keďže sa dohodlo pri krátkom zastavení, že máme málo prestávok - naša cesta neplánovane viedla priamo do Jablonice. Kofola, pivo - už na nás čakalo. Vždy sa mi páči ten "nálet kobyliek" na nešťastných krčmárov...Tý sa majú čo obracať aby obslúžili naraz toľko smädných cyklopútnikov! Po doplnení tekutín sa vraciame na vedľajšiu cestu, ktorá vedie k Dobrej vode. Asfalt bol v celej dĺžke cesty, aj keď niekde už pomaly prehráva a nahrádza ho silnejší a nezdolatelnejší prvok - príroda. Nedá si vziať to, čo jej patrí! Prešli sme povedľa kameňolomu, ďalej do celkom zaujímavého kopčeka - zjazdom sa dostávame na dohľad k zrúcanine hradu Dobrá voda. Hrad postavili pravdepodobne v 13. storočí na mieste starého hradiska, po ktorom zostala iba časť zemného opevnenia na JZ od dnešných ruín. Zmienky o hrade sú až zo 14. storočia, z roku 1316, ked bol hrad kráľovským majetkom a strážil dnes už zaniknutú cestu cez hrebeň Malých Karpát. V roku 1394 sa stal súčasťou rozľahlých majetkov Stibora zo Stiboríc. Po jeho smrti dáva panovník hrad v roku 1436 Országhovcom, ktorý ho spravujú viac ako 130 rokov. Po vymretí rodu dáva kráľ hrad v roku 1584 Ungnadovcom, vyženením ho získavajú Erdódyovci a neskôr Pálffyovci. Obdobie renesancie v 16. storočí sa sústredilo najmä na prebudovanie predhradia s rozšíreným opevnením, takže vstup na horný hrad chránila cesta s tromi serpentínami, z ktorých každá mala svoj vlastný obranný múr. Hrad mal dobré hospodárske zázemie, listinné správy spomínajú aj vlastný mlyn. V 17. storočí ho spravovali zväčša iba panskí úradníci, ktorí sa starali najmä o svoj vlastný zisk. Časté majetkové spory a neudržiavanie hradu zapríčinili jeho postupný zánik, ktorý dovŕšil požiar v roku 1762, takže koncom 18. storočia tu bolo už len väzenie pre poddaných, ktoré spomína pri svojej návšteve aj A.Mednyanský. Opustený hrad pohltil les a pomaly sa rozpadáva. Až okato tu platí zíde z očí, zíde z mysle. Hrad by potreboval partiu nadšencov, ktorý by ho čiastočne odlesnili a stal by sa tak dominantou okolia navštevovanou turistami. Dobrovodský hrad je typom ranogotickej pevnosti s najstarším horným hradom, kde stál jednoduchý poschodový palác ukončený po oboch stranách hranolovými vežami. Obranu tvorila polygonálna bašta na východe. Za čias Országovcov bola postavaná mohutná polkruhová bašta na západ od paláca, ktorá chránila vstup cez novú hranolovú vežu s bránou. Dobudovanie predhradia počas tureckého nebezpečenstva bolo logickým zabezpečením hradu z jeho najslabšej - prístupovej časti. Areál poskytol priestor pre hospodárske budovy a jeho veľkosť dovoľovala vybudovať prístup tak, aby viedol popod polkruhovú baštu. Bolo to dosiahnuté vytvorením koridoru s malou baštou. Tým obrancovia dosiahli, že do hradu sa vstupovalo troma serpentínami a cez štyri brány. Horný hrad si zachoval vonkajšie murivo veží (prakticky ide už len o dve steny ohraničujúce priestor veží a paláca) a časť opevnenia, ako aj fragmenty konštrukcií, okenných záklenkov a strieľní. Dobre viditeľné sú stopy po trámoch stropov v murive a zachovala sa aj časť kuchyne s výlevkou a kamennou doskou. Z paláca ostalo len obvodové murivo na severnej strane zvonku podopierané tromi operákmi. Na východe hradu tvoria jeho obrys hrubé múry obrannej bašty a na západe ostali stopy po strážnici v murive brány do hradu. Tieto časti pôsobia zachovalým dojmom, avšak pri pozornejšej prehliadke vám neujdú veľké kaverny v múroch a pilieroch. Najviac poškodené je obvodové opevnenie hradu. Najzachovalejšia z neho je západná bašta pri vstupe do hradu, po susednej bašte toho však už veľa neostalo. Stopy po tretej bašte a obvodovom múre nájdete v hustom lesnom poraste, ktorý pochováva túto malebnú zrúcaninu. K nemu však viedla znova cesta do kopca - a podľa domácich, tu by nám bicykel nepomohol, skôr by zavadzal...Mal som na výber: bola jedna hodina poobede-buď sa najem v tunajšej reštaurácii, alebo sa rozhodnem ísť na hrad. Cesta tam aj späť vraj trvá od reštaurácie pod hradom cca 45minút. Odchod bol stanovený na 14:00. Zistil som však podstatnú vec - v reštaurácii majú DRŽKOVÚ polievku!!! Čo teda vyhralo u mňa? Hmm, pudy/teda hlad/ boli silnejšie - hrad Dobrá voda ma počká, aspoň je dôvod vrátiť sa sem, že?! Čierne pivo mi dalo rýchlo zabudnúť tiež... O 14:00 presne vyrážame ďalej. V Dechticiach odbáčame doprava. Po miernom kopčeku sa znova rozhodujeme. Buď pokračovať smerom na Trstín, alebo odbočkou smer Katarínka. Obloha sa nebezpečne zaťahuje, jej ťažke tmavé mraky sú predzvesťou zaujímaveho "intermezza". Peťo Patsch oberá čerešne, Jožka vidím, že už šliape do pedálov smer Katarínka. Netuším čo to je - ešte fotím Peťka a už upaľuje aj on za Jožkom. Mne sa dvakrát nechce. Cesta, ktorou sa vydali je znova blatovo-kamenistá. A do kopca...Dnes už ich mám dosť - "kamenistých výšľapov". Peťko mi však pripomenul jednu nemilú vec - Jožkov fotoapárat...odložil si ho totiž u mňa v brašni po páde. Takže aj keď nerád, pustil som sa aj ja v ich stopách...ktoré už medzitým aj tak v blate zmizli do nenávratna...Celú cestu do kopca som si v duchu nadával, načo je to dobré... Prišli sme cez lesnú cestu na voľné priestranstvo - tu už pršalo a sem-tam sa ozvalo aj hrmenie! Cestička ku Katarínke vedie popri starej horárni s koľajnicami. Jej správca je vášnivý fanúšik historickej, dnes už neexistujúcej lesnej železničky, ktorá kedysi premávala v okolitých lesoch. A tak si ju aspoň na pár metroch sprítomnil.Tu sme pod šindľovou strechou horárne prečkali najprudší lejak. Bola to našťastie taká letná prehánka, po 10 minútach bolo po všetkom! Ku Katarínke /stále som vlastne nevedel kam to vlastne idem?/ sme to mali naozaj čo by kameňom dohodil... Tu sme stretli aj Jožka - pred dažďom sa skryli viacerí v útrobách zrúcaniny kláštora Katarínky. Počiatky starobylého kláštora a Kostola svätej Kataríny Alexandrijskej siahajú až k legende z konca 16. storočia, v ktorej sa v týchto miestach zjavovala sv. Katarína. Výstavba staršieho kostola a základy kláštora sa datujú do roku 1618. V polovici 17. storočia bol vypálený a prestavaný. Kláštor postupne zanikol v 18. storočí. Sú tu pomerne zachované obvodové múry kostola a kostolnej veže, neďaleko rozoznateľné zvyšky kláštora. V letných mesiacoch sa tu konajú mládežnícke tábory venované záchrane pamiatky. Kláštor patril františkánom, zrušený bol dekrétom cisára Jozefa II. v roku 1786. Odvtedy komplex budov začal pustnúť a meniť sa na ruiny. Veľmi pekná internetová stránka o Katarínke je : http://benignus.szm.sk/Katarinka/Katarinka_skusenosti.htm Konečne som teda zistil, kam nás naše kone dotiahli. Zrúcanina kláštora. Tak ako som sem išiel nerád - tak sa mi tu nakoniec páčilo. Teda veľmi! Mám rád takéto miesta. Aj hrady a prechádzky po starých mestách. Vždy na mňa pôsobí atmosféra storočí minulých. Aj tu som hned pocítil zabudnutú minulosť a jej krásu. Veľkosť zrúcanín Katarínky je nádherná, niekdajší štít kostola meria 22 metrov. Veľmi príjemné miesto s pekným výhľadom na Malé Karpaty. Areál sa nachádza v prírodnej rezervácii Katarína vyhlásenej roku 1984 chrániacej zvyšky lesostepných a lesných teplo a suchomilných spoločenstiev. Regionálne významný výskyt jašterice zelenej.Brrr... Oddych medzi starými stavbami mi pomáha nabrať znova silu. Aj tu tomu bolo rovnako. Po fotení sme sa vydali na spiatočnú cestu po zle zjazdnej ceste - znova na cestu spájajúcu Dechtice a Trstín. V zvlnenom teréne sme sa ja a Paľo oddelili od ostatných. Dievčatá z Brezna nás síce znova trhli" do kopca, ale veď mi im to prepáčime - keď sú tak pekné...Trstínom sme sa v spoločnom rozhovore s Paľom dostali cez Smolenice znova do starého dobrého cieľa nášho dnešného cyklistického dňa. Zaparkovali sme v reštaurácii s príznačním názvom - Jahoda. Jedna taká tu aj obsluhuje, - jahôdka, šikovné dievča. Znova sa mala čo obracať, "kobylky" prileteli... Ale pekne sa usmieva, to Vám môžem povedať! Hádam tu bude aj niekedy nabudúce, papa!!! Prišli Peťo Patsch, Braňo Sýkora, Peťko Kečkéš, Jožko Bocko-pivo a kofolu už mali pripravené. Navečerali sme sa, ja s Peťkom pozreli chvíľu film v TV - dávali Ružového pantera - nemôžem si pomôcť, nepoznám lepšiu komédiu. Z reálneho sveta...A o siedmej večer už sme sedeli v chatke. Prišlo aj na "koštovku" Braňovho červeného vínka, to by sa pilo po darovaní krvi-mňam! Rozlúčili sa s nami Jozef a Paľo, vracali sa do Malaciek. Ako som tak stál vonku pred chatkou - prišli aj beťári z Bycyglo Trnava - vraj im nevychádzajú peniaze a počet členov čo spia v chatkách. Vraj "zaregistrovali ste sa?" Ja im na to "jasné, čo sa nepamätáš? Veď s nami prišla STV!" "Ahá, jasné" hneď si chalan spomenul...A už boli fuč-ešte sa aj ospravedlnili. Tak som sa tešil, že platenie máme v suchu! Ale o 10 minút tu boli znova - a už sme vedeli, že neobídeme bez platenia. Čo už, mohlo byť na čaj so šlahačkou. Večer bol totiž zadaný country zábave. Ja som sa však nezúčastnil - bol som unavený a preto som ostal v chatke a zaľahol som o deviate. Rozlúčil som sa s Peťom Patschom, išiel tiež domov. Nás to čakalo v nedeľu ráno. Kedy sa vrátil Peťko a Jožko - to už som nezaregistroval - spal som spokojným spánkom až do nedeľného rána.

SUMÁR 3 DŇA
DÁTUM: 11.JÚN 2005
LOKALITA: :JAHODNÍK-TRSTÍN-JABLONICA-DECHTICE-JAHODNÍK
CELKOVÝ ČISTÝ ČAS: 4:00:37
/10:00-19:00/
PREJDENÉ KM:68.90
MAX RÝCHLOSŤ:62.0
PRIEMERNÁ RÝCHLOSŤ:17.2





4 DEŇ - 12.6.2005-nedeľa

Ráno ma zobudil budík o 7:00. Večer som išiel do nočnej, preto som chcel yvraziť čo najskôr. Peťko už bol tiež pripravený - len Jožko si veselo odfukoval ďalej! Vraj prišiel až nadránom. Tak sme ho nechali - nech sa ešte trocha prespí. Nakoniec sa nám podarilo vyraziť po rozlúčení sa s Jožkovými novými známymi z Brezna pred pol desiatou. Jožko sa nevedel dočkať prvej otvorenej krčmy - tá sa nám postavila po zdolaní Veľkých Orešian do cesty až v nasledujúcej obci - Dolných Orešanoch. Kofola na aké-také vzchopenie sa stačila. Myslené Jožkove-vzchopenie. Zvlneným terénom sme pokračovali po prázdnej Malokaratskej vínnej ceste cez Doľany, Častú s Červením Kameňom Na nádvorí dnešného hradu Červený Kameň stál už v polovici 13. storočia kamenný hrad, ktorý bol súčasťou pohraničnej sústavy hradov, tiahnúcej sa od Bratislavy až po Žilinu. Tento pôvodný hrad zanikol v prvej polovici 16. storočia, keď jeho vtedajší majitelia, augsburskí podnikatelia Fuggerovci, vybudovali v rokoch 1535 - 1537 po jeho obvode novú pevnosť s ústredným štvorcovým dvorom a štyrmi nárožnými baštami. Základom pevnosti bolo pôvodne iba juhovýchodné obytné krídlo, v ktorého suteréne boli rozsiahle skladovacie priestory. Štyri nízke a široké bašty postavené na obranu pevnosti, boli prispôsobené vyspelej delostreleckej obrane systémom kazemát a strelných komôr s dômyselným riešením vetrania a odsávania dymu po výstreloch. Pevnosť dobudoval po roku 1588 jej nový majiteľ Mikuláš Pálffy dostavbou ďalších dvoch poschodových obytných krídel a jedného prízemného krídla na severozápade. Pevnosť sa tak stala zároveň honosným renesančným zámkom, ktorého obytné priestory zariadili umelecky vyspelým interiérom. Neskoršie prestavby už iba zvyšovali reprezentačnosť rodového panského sídla. Aj keď bol hrad v nasledujúcich storočiach niekoľkokrát poškodený požiarom, Pálffyovci, ktorí boli jeho vlastníkmi až do druhej svetovej vojny, ho vždy opravili, takže sa nám dodnes zachoval vo svojej historickej podobe. Objekt dnes slúži ako múzeum nábytku. Prejdeme Dubovú, ďalej mesto preslávenej modranskej keramiky - Modru bez zastávky až do Pezinka. Tu na námestí pred mestským úradom sme sa zastavili v reštaurácii - nedali sme si však preslávené pezinské vínko - ale pivo. Ja - keďže večer idem do práce - špecialitku, horúcu bielu čokoládu. Odporúčam, hlavne keď budete mať také "všeljaké" počasie aké sme mali aj mi v tento deň... Cez Svätý Jur sme vstúpili po štyroch dňoch do hlavného mesta Slovenskej republiky - Bratislavy. Po cestách-necestách pre cyklistov, cez Prístavný most sme sa dostali do Petržalky - tu na rozlúčku a osvieženie nasledovalo zastavenie v bufete pri podjazde. Naše cyklocesty sa rozdelili pri Technopole - každý išiel tou svojou. Teda ja s Peťkom sme ešte chvíľu pokračovali spolu. "Ahoj!" - a už idem sám popri ramene. Ramene plnom rôznych živočíchov. Naposledy to bola veľká asi 40 cm korytnačka ktorá si veselo plávala smerom k nemocnici...asi išla pozrieť sestričky...Dobicyklovania!


SUMÁR 4 DŇA
DÁTUM: 12.JÚN 2005
LOKALITA: :JAHODNÍK-HORNÉ OREŠANY-PEZINOK-BRATISLAVA
CELKOVÝ ČISTÝ ČAS: 3:17:37
/09:15-14:00/
PREJDENÉ KM:66.27
MAX RÝCHLOSŤ:55.0
PRIEMERNÁ RÝCHLOSŤ:20.1





Skončil sa náš spoločný predĺžený cyklovíkend. Prvý "cykloturistickonárodnozrazový". Počasie nevyšlo, tak ako by sme chceli... Program na zraze a organizácia asi rovnako mohli byť lepšie, ale to už je vec diskusie. Na škodu veci bola podľa mňa skladba programu - dve najzaujímavejšie krásy okolia - Smolenický zámok, jaskyňu Driny nechali usporiadatelia zjazdu na posledný deň-nedeľu. Vraví sa - to najlepšie na koniec, ale v tomto prípade to bolo na škodu veci. Veľa ľudí "zdaľeka" odchádzalo v nedeĺu ráno domov...a teda smolenický zámok ostal bez návštevy. Čo je škoda, lebo ináč je pre verejnosť uzavretý...Myslým však, že máme za sebou veľa nových zážitkov, veľa nových možností na cykloturistiku, veľa nových miest, ktoré stoja za opätovnú návštevu, veľa nádejí do budúceho roka - keď 11. NZC usporiadajú Brezňania. Sme celý, bicykle taktiež vydržali ťazký terén, Peťko a Jožko si vyskúšali jazdu s nákladom. Naťažko. Ako príprava na našu cykloakciu roka ŠUMAVA´05 to malo svoje opodstatnenie. Tam nás bude čakať ťažší terén, viac km a hlavne viac dní - hádam konečne aj "nadivoko" v lone prírody! A samozrejme, cesta bola aj príprava na augustovú akciu - akciu plnú voňavého vínka, milých ľudí a drevených kostolíkov - na východ Slovenska.

PS: Jedno upozornenie:

Jahodník nie je pre mobilomaniakov - príjem neexistuje. Teda áno -ale až po cca 1km od chatiek smerom nadol k Smoleniciam!!!Aj to dosť chabý!
"Spísal": lubo.hornak@gmail.com


REKAPITULÁCIA TRASY: SPOLU 258 KM

1. deň - štvrtok 9.VI. 2005 - Na Mauacky! 46 km
Bratislava - Devín - Devínska Nová Ves - Devínske Jazero - Zohor - Láb - Plavecký Štvrtok - Malacky


2. deň - piatok 10.VI. 2005 - Jahodnícke jahôdky 77 km
Jahodník - Lošonec -Majdan - Olšovský Mlyn - Rybáreň - Sološnica - Plavecké Podhradie - Plavecký Mikuláš- Plavecký Peter-Prievaly -Cerová -Rozbehy - Sokolské chaty-Horné Mlyny -Trstín -Smolenice - Smolenická Nová Ves -Horné Orešany - Smolenická Nová Ves - Jahodník


3. deň - sobota 11.VI. 2005 - Katarína, Teba som nečakal! 68 km
Jahodník - Smolenice - Trstín - žel. Stanica Buková - Horná Raková -Jablonica - Suchánka - Dobrá Voda - Dechtice - Katarínka - Naháč - Trstín - Smolenice -Jahodník


4. deň - nedeľa 12.VI. 2005 - Zbohom a dovidenia! 66 km
Jahodník - Horné Orešany - Dolné Orešany - Doľany - Častá - Dubová - Modra - Pezinok - Svätý Jur - Bratislava