Lucka a Michal na Slovensku 22. - 24. IV.2005
/sprevádzanie českých cykloturistov na ceste domov/




Žena a muž. Bicykel. Každý si asi dá bicykel do súvisu skôr s nami - chlapmi. K žene priradíme bicykel možno tak v jej detskom veku. Lucka Kovaříková a Michal Jon. Bicykel. Lucka a bicykel. Tu však predchádzajúce neplatí. Lucka je prvá žena, ktorá obišla celý svet. Na bicykli. Asi bude každému jasné, že téma bude bicyklová - tentoraz ale hlavne v podaní ženy. SCK Záhorák Malacky a jeho predseda Peter Patsch pozvali Lucku a Michala, aby posledné kilometre svojej trojročnej cykloexpedície naprieč všetkými kontinentami smerovali aj cez Slovensko, Malacky. Podarilo sa, do svojej krajiny sa vrátia symbolicky, cez Slovensko. Kedysi spololočný štát. Dnes sme spolu znova - v Európskej únii. Cyklisti všetkých štátov sú spolu stále. Asi sme si vzali k srdcu trocha pozmenený slogan v niekdajšom megaveľkoformátovom denníku ÚV KSČ - Pravde: "Cyklisti všetkých krajín, spojte sa!"



1.deň - 22. IV. 2005-piatok

O Lucke a Michalovi viem z časopisu Cykloturistika. Prispievali v ňom článkami zo svojich cyklociest. Sledoval som od začiatku ich prípravu, odchod na cestu okolo sveta s bicyklami. Putovanie začali po Európe, Grónsku. Následne Rusko, Ázia, Čína a Japonsko. Dokázali sa dostať s bicyklami dokonca cez Ohňovú zem až do Arktídy. Prešli Andy, krížom obidve Ameriky. Cez Afriku sa dostali späť na európsky kontinent. Svoje putovanie ukončia na Slovensku ako svojom poslednom "zahraničnom" štáte. Následne prekročia po troch rokoch putovania hranice svojej republiky. Spoločnosť im hádam bude robiť aj početná skupinka cyklistov zo Slovenska. Preto som si nemohol nechať ujsť príležitosť spoznať sa osobne s touto dvojicou. Hrozná kosa! Ráno. Odchádzam z domu niečo po šiestej na bicykly ku hraničnému prechodu Berg. Privítať totiž pôjdeme cykloturistov Lucku a Michala do Rakúska. Dohodli sme stretnutie pri viedenskom Prátri. Jasné a pochopiteľné miesto. To mi behalo mysľou ráno, pri čakaní na Peťa a jeho syna na slovensko-rakúskej hranici. Do Viedne sa totiž presúvame autom. Bicykle budú čakať na svoju prílžitosť zatiaľ na streche. Po polhodine márneho čakania po stanovenom termíne volám, či sa Peťovi niečo neprihodilo. Prihodilo, ráno mu od zimy zamrzol zámok na aute a nemohol sa dostať dnu. Smola. Mne už tiež veľa neostávalo, aby mi nezamrzol zámok, našťastie žiaden som nemal. Kamióny behali okolo mňa ako divé, čas som si krátil pľuvaním na presnosť... Čo mi iné ostávalo?! Konečne, nasadám a ideme. Meškáme, už teraz hodinu! Vo Viedni sme zistili, že to nebude tiež také jednoduché dostaťsa k Prátru. Nakoniec po ďalšej strate času blúdením prichádzame. Aj keď za cenu zákazu odbočenia. A navyše aj zákazu vjazdu motorových vozidiel... Policajti boli pri nás behom minúty. Našťastie, Paľo sa s nimi dohovoril a pokutu sme neplatili... Lucka a Michal sú v obložení kamarátov, televízie, novinárky. Zvítavame sa, fotíme. Zvláštne, na fotkách vyzerajú ináč. Hlavne Lucku obdivujem. Menšie, útle žieňa. Michal má nožiská teda poriadne. Divím sa, že vôbec za ním vládala. Dávame dole bicykle a konečne v sedlách pokračujeme na kľudnejšie miesto. Policajti totiž stále čakajú, kým odídeme. Prichádzame na nedaľeké parkovisko. Sme asi pätnásti. Lúčime sa s tými, čo nám robili šoférov. Zatiaľ však skupinka okolo cyklocestovateľov aj s Peťom vyrazila preč! Rýchlo odchádzam aj ja. Ešte sekundu, a blúdil by som po Viedni ako posledná skupinka, čo ešte zostala na parkovisku. Posledného cyklistu z prvej skupiny som našťastie zahliadol ako zabáča vľavo ku mostu, či nadjazdu. Je tu veľmi nenápadná cykloznačka "Donauradweg". Predo mno nikto na bicykli nebol, za mnou rovnako... "Toto začína", pomyslel som si. Pokračoval som ďalej podľa značiek, cez most ponad Dunaj sa dostávam na druhú stranu. Až po 5-6 kilometroch dobieham prvých cyklistov. Za mnou však zostalo ešte najmenej päť ľudí! Tý už to šťastie nemali ako ja. Slabo viditeľnú odbočku nezaregistrovali a blúdili po Viedni. To bola chyba, že hneď na začiatku cesty nastalo takéto nedorozumenie. Meškanie síce bolo veľké, ale odísť sme mali pokope. Po pripojení sa k skupinke okolo Lucky a Michala už sa mi išlo v pohode. Cesta je bezproblémová, vedie po hrádzi rieky Dunaj. Je však dosť jednotvárna, jeden úsek cesty je dokonca rovný ako pravítko celých 10 km! Pri jazde v skupine však cesta ubiehala rýchlejšie, rozhovory pomáhajú zabudnúť na jej jednotvárnosť. Spoznávam ďaľších ľudí, ktorých som doposiaľ vnímal len cez papier časopisu Cykloturistika. Michal Třetina, ktorý v ňom uverejňuje seriál "Jak se jede do nebe", plánoval celý dojazd Lucky s Michalom. Kalimero - túto prezívku si vyslúžil ďaľší kamarát L&M za helmu. Vyzerá naozaj ako Kalimero z kreslenej rozprávky o malom kohútovi so škrupinou na hlave.Ten zasa udržoval internetové stránky Lucky a Michala po celý čas ich cesty. Občas fotíme, dobieha nás šťastlivec z poslednej, zabudnutej a zablúdenej skupinky. V pelotóne ideme cez 25 km/h. Stále nevidím Paľa, škoda. Ako tak rozmýšľam o tom, čo sa stalo ešte na parkovisku, dostávam šmyk! Neviem prečo, nebrzdil som. Cyklisti za mnou mali čo robiť aby sa mi vyhli. Započul som ešte ich slová: "prečo brzdíš?" Hm, ja som sa však vôbec brzdy ani nedotkol. Jednoduch mi zadné koleso zostalo zablokované! Zosadám z bicykla a hľadám príčinu. Blatník ohnutý, brzda nejde vôbec stlačiť... Koleso vyhnuté. Čo sa stalo? Na zadnom nosiči mám "gumicuky." Tri. Sú napevno jednou stranou priskrutkované k nosiču. Na druhom konci je háčik na zachytenie brašne a podobne. Jeden z nich sa uvoľnil, a namotal sa do deväťkolečka. Výrobca píše, vraj svoju dĺžku dokáže zväčšiť o 100%. Tak mne sa ho podarilo predĺžiť aj o 500%. Gumicuk bol tak tenký a tak namotaný, že v prvom momente hľadania som si ho ani nevšimol. Čo však robiť ďalej? Vyzeralo to jednoducho, odrezať a odmotať z deväťkolečka. Skutočnosť však bola iná. Tak pevne namotanú gumu som ešte nevidel. Zostali so mnou kamaráti. Spoločnými silami sa nám podarilo dať aspoň časť namotanej gumy preč. Skupina vpredu už nám dávno zmizla z očí. Nemalo zmysel zdržovať ich. Na hraniciach mali dohovorené stretnutie s reportérom TV Nova. Štvrťhodina a mali sme toho dosť. Už som rozmýšlal tak, že spoločná cesta s Luckou a Michalom sa pre mňa skončila. S kombinačkami sme po malých čistočkach doslova vytrhávali nebohý gumicuk. Sadám konečne na bicykel, skúšam, či sa bude dať ísť ďalej. Dá sa, jediný problém, ktorý zisťujem je, že vždy keď prestanem šlapať do pedálov, následne padá reťaz... Skúšam teda ísť a stále točiť pedálmi. Asi po piatich kilometroch ma to prestalo baviť. Znova zatstavujem a spolu s kamošom začíname odznova. Po dobrých 20 minútach sme operáciu úspešne ukončili. Pacient sa vrátil do normálu. Kontrolujem zostávajúce dva gumicuky. Držia. Čo sa stalo tomu prvému, že sa uvoľnil, neviem. Používam ich už tri roky, ale takéto niečo sa mi ešte nestalo. Možno pre neustále vystavenie gumy slnku, daždu povolil a potom nasledovalo to čo sa stalo. No, pokračujeme ďalej. Hádam sa ku skupine pripojíme čo najskôr. Mňa stále máta zvuk cinkajúceho háčiku na zadnom kolese. Aj sa obzerám, zastavujem, ale všetko je v poriadku. Ideme ďalej. Až... Zablokovalo sa mi znova zadné koleso! V momente stojím. "Mňa snáď trafí šľak!!!!" Ďalší gumicuk, tentoraz našťastie na druhej strane. Pekne namotaný do náboja zadného kolesa. Do riti! To snáď nie je možne?! Čo je to návešť? Mám snáď túto cestu vzdať, lebo príde niečo ešte horšie? Naznačuje mi môj anjel strážny, že...Oprava bola ale krátka, byť to znova do deväťkolečka, neviem, neviem či by bicykel neskončil v Dunaji. Pre bezpečnosť a plynulosť jazdy som preventívne "ufaklil" aj posledný gumicuk. Aby náhodou nenapodobňoval svojich predchodcov. Ďalej už nás nestretlo nič, len volal Paľo, vzdal jazdu na bicykli a ide späť autom. Nahnevaný bol poriadne. Prichádzame k mostu pred Hainburgom. Ide sa nám dobre, po ceste stretávame veľa cyklistov v protismere. Až na hranice doslova letíme. Sláva, sú tu všetci. Ani Lucke a Michalovi sa nevyhli problémy. Defekt. Aj rozhovor pre televíziu spomalil ich postup. Preto sa nám ich podarilo dohnať už tu. Ďalej cez Bratislavu, Nový most pokračujeme už spoločne. Plánovaná zastávka je pod hradom Devín. Zastavujeme sa, opäť prichádza TV Nova a natáčajú s L&M reportáž. Vhod padol čaj so šľahačkou, kofola. Začína trocha fúkať protivietor. Ajaj. Prechádzame okolo "Smetného kopca" na Zohor. Cez Láb, Plavecký Štvrtok a po starej ceste prichádzame pred Malacky. Rôzne sa preskupujeme, kto má malacký dres, je v čele pelotónu. Na námestí nás vraj čaká privítanie, oslava... Už z diaľky počujeme hrať hudbu. Na námestie vpúšťajú cez zábrany len nás. Lucka a Michal sú tiež dobre prekvapení, vraj takéto privítanie nečakali. A čo potom ja! Privítanie chlebom a soľou, príhovor zástupcu primátora Malaciek pána Bullu, predstavenie mažoretiek. Pozerali sme ako "puci". To sme naozaj nečakali. Po slávnosti sa presúvame do Inkubátora. Ďalšie reportáže, tentoraz pre STV, TA3. Naleduje tlačovka, no paráda. Po nej ideme na večeru a následne sa lúčime, unavení sme až-až. Prvý deň s Luckou a Michalom je na konci. Pokračovanie zajtra - na 100%.

SUMÁR 1 DŇA:
DÁTUM: 22.APRÍL 2005
LOKALITA:VIEDEŇ - BRATISLAVA - MALACKY
CELKOVÝ ČISTÝ ČAS: 3:17:42
/10:00-17:30/
PREJDENÉ KM: cca 100
MAX RÝCHLOSŤ:???
PRIEMERNÁ RÝCHLOSŤ:???





2. deň - 23. IV. 2005-Sobota

Je sobota, dnes nebicyklový deň. Čaká nás prehliadka pamiatok v Malackách, obed, poobede beseda. Preberáme zo spánku Lucku a Michala. Peši sa vyberáme ku Kláštoru Nanebovzatia Panny Márie. Už 350 rokov skrývajú vo svojom podzemí krypty, pohrebisko mníchov. Na to, aby sme sa do krýpt dostali, potrebujeme ako to býva väčšinou zvykom - kľúč. Nebolo však človeka, čo by nám ho vedel poskytnúť! Pán farár kľúč nemá, krypty má na starosť mesto. Kľuče treba hľadať tam. No, nakoniec sa to podarilo a český hostia mohli začať obdivovať, rovnako ako my podzemné priestory o ktorých nevie ani veľa domácich. Pred vstupom nás prekvapil svojim "tajným" príchodom Jirko Říha. Cykloturista, kamarát a ochranca Lucky a Michala pri expedícii. Boli prekvapení ešte viac ako ja. Mne sa totiž podarilo stretnúť a spoznať ďalšieho, zaujímavého a milého človeka. Taktiež doteraz bol pre mňa známeho iba vďaka časopisu Cykloturistika, ktorého bol dlhoročným šéfredaktorom. Teraz môžeme vstúpiť do pozemia Malaciek. Pôvodné podzemie je rovnako staré ako sám kostol (asi 350 rokov) a dali ho postaviť františkáni pre mŕtvych členov svojho rádu. Studené múry hrubé takmer štyri metre chránia pokoj mnohých františkánskych mníchov, ale aj významných mešťanov, ktorých prastarý kult neporušenosti tela viedol k tomu, že ešte počas života mysleli na to, aby si po smrti mohli dovoliť tento luxus za takmer neskutočných 12 zlatých. Neboli teda pochovaní do zeme, ale ich rakvy boli uložené práve tu - v studenom a vlhkom kláštornom podzemí. Za sumu , ktorá by v tých časoch stačila na kúpu dvoch koní, chceli si zabezpečiť pokoj! Skutočnosť však aj v tomto prípade ukázala, že za peniaze sa všetko kúpiť nedá! Za komunistov boli priestory tabu. Až v roku 1992 sa znova začalo o krypte hovotiť. Ale ku tomu pomohli - paradoxne, satanisti. Vraj. Schádzali sa v krypte, mali tu svoje seansy. Pri jednej sa prevrhol horiaci svietnik a začali horieť staré rúcha, drevené rakvy... Plamene sa dokonca rozšírili až na kláštor. Po prehliadke zhoreniska sa zistilo, že mnoho rakiev bolo otvorených, telá vykopané. Nielen v plameňoch zmizlo veľa cenných predmetov. Hlavy vykopaných kostier dodnes nikto nenašiel. Nevie nik, kam sa podeli... Krypty sa začali rekonštruovať v roku 2002 a dnes slúžia ako výstavná expozícia, ktorá okrem iného dokumentuje aj ojedinelý úmysel a len čiastočne dokončený projekt malackých Pálfiovcov. Ich rod bol veľmi rozvetvetvený a svoje panstvá mali po celom Slovensku, ale i v zahraničí. Boli však súdržní a tak sa rozhodli všetkých zosnulých členov svojho rodu pochovať na jedinom mieste. Žreb padol na Malacky - panstvo, ktoré sa im podarilo rekatolizovať. Vo svojej pôvodnej modlitebni s oltárom v Kaplnke sv. Anny, ktorú mali prenajatú na súkromné omše, dali do stien vyhĺbiť otvory na rakvy. Tie sú zvonku zakryté mramorom so zlatými nápismi mien a dátumu smrti pochovaných. Viaceré však zostali nezaplnené. Poslední malackí Pálfiovci totiž vyhynuli bez potomkov a v projekte nemal kto pokračovať. Uskutočnil sa asi len do polovice. Ostatní členovia rodu po vyvlastnení majetkov v roku 1948 usúdili, že bezpečnejší pre nich bude život v Rakúsku, všetko nechali tak a ušli. Pravdepodobne od tých čias v kryptách všetko ležalo neporušené, no aj neudržiavané, až do rabovania v roku 1992. Ešte šťastie, že pri ňom nezmizlo aj srdce Jána Pálfiho uložené v striebornej kazete. Tá sa nachádzala v špeciálnej nádobe vo vitríne steny v podzemí.

Medzihra - Záhada

A samozrejme, k pozostatkom a kryptám sa viaže aj záhada. Pôvodne sa v kryptách totiž nachádzalo aj srdce Jánovho otca Pavla, ktorý za zásluhy v boji proti Turkom bol poctený tým, že mohol byť pochovaný v Dóme sv. Martina v Bratislave. Pre svoj blízky citový vzťah k Malackám však rozhodol, že po smrti mu vyberú aspoň srdce a uložia ho do rodinnej hrobky k ostatným predkom. Je veľká škoda, že toto legendárne srdce sa počas 1. svetovej vojny stratilo. Pripisovala sa mu zázračná moc. Vždy pred začiatkom vojnových konfliktov krvácalo. Podľa odborníkov tento úkaz je aj vedecky vysvetliteľný, lebo pri balzamovaní môže byť na niektorých miestach vrstvička tenšia a krv zvnútra si v istých okamihoch nájde cestičku von. Pozoruhodné však bolo, že sa to dialo vždy pred príchodom ťažkých čias - akoby srdce plakalo... Je však aj druhá pozoruhodnosť, ktorá sa viaže ku kryptám a kláštoru nad nimi. Počas 2. svetovej vojny sa v malacká strojárenská fabrika vyrábala súčiastky do zbraní pre nemeckú armádu. Raz keď sa spojenci chystali tento závod bombardovaním zničiť, omylom zhodili bombu gigantických rozmerov na kláštor. Tá práve počas omše preletela strechou poza oltár až do podzemných priestorov krýpt - tesne vedľa miestnosti, v ktorej sa pred bombardovaním skrývali malacké ženy a deti. A stalo sa, čo nik nečakal - bomba nevybuchla! Bolo to len náhoda, obrovské šťastie, alebo ďalší zázrak? Naozaj veľmi duchovné miesto, všetci sme sa rozprávali tlmene, potichu. V prítmí občas "vyšľahli" len svetlá blesku, ktoré narušili pietnosť tohoto miesta. Prechádzali sme po malom chodníčku uprostred krýpt. Občas sme chodili prikrčení, výška stropu nerobila problémy len Lucke a Michalovi a Peťovi. Znova sme vyšli na svetlo, čaká nás ďašia pozoruhodnosť Malaciek, vlastne celého Slovenska.

Schody

Sväté schody z roku 1653. Sú vernou kópiou tých vo Vatikáne. Pobožnosť sa na nich odbavuje po kľačiačky. Kaplnka Svätých schodov bola postavená na príkaz Pavla Pálffyho spolu s kláštorom. Sväté schody sú na svete troje. V Ríme sa nachádzajú pôvodné, po ktorých kráčal Kristus do Pilátovej siene. Kópie sa nachádzajú v Jeruzaleme a v Malackách. Schodov je dvadsaťsedem a sú v nich uložené relikvie svätých Detéria, Valentína a Beatrix. Celý komplex pozostáva z dvoch schodísk oddelených stenou a prepojených hornou plošinou. Po schodoch vľavo sa vystupuje nahor kolenačky. Pri tejto pobožnosti sa odriekajú modlitby a každý schod sa pred vstupom naň z úcty k relikviám pobozká. Po schodoch vpravo sa schádza nadol vzpriamene, nie sú v nich žiadne relikvie. Pravé schodisko nebolo v kaplnke vždy. Bolo postavené až pri veľkej rekonštrukcii tejto kaplnky v rokoch 1902- 1903. Vybudovaním druhého schodiska vznikla hore plošina, cez ktorú sa dá prechádzať z jedného schodiska do druhého. Na plošine sa nachádzajú dva oltáre. Ľavý tvorí kríž s Ukrižovaným a sochami Panny Márie a svätého Jána po bokoch kríža. Pravý tvorí socha bičovaného a tŕním korunovaného Krista. Tento oltár má názov Ecce homo - Hľa človek. Alojzom Veselým bol zamurovaný pri veľkej rekonštrukcii vchod do kaplnky z dvora a v kaplnke bol zakrytý novým oltárom. Aby bola kaplnka prístupná aj z nádvoria kostola, bol do nej prerazený nový vchod. Kaplnka Svätých schodov má veľkú návštevnosť aj vďaka odpustkom, ktoré tu môžu veriaci získať. Po prvýkrát bola možnosť získania plnomocných odpustkov Svätým schodom udelená pápežom Inocentom XI., a to 3. mája a 14.septembra (na sviatok Nájdenia svätého kríža a na sviatok Povýšenia svätého kríža. Predstavený kláštora Metod Gazdík sa postaral, aby sa tu dali získavať odpustky až dodnes. V liste pápežovi Piusovi IX. žiada:…Aby teda veriaci ľud nebol pozbavený milosti z pokladu Cirkvi svätej, prosebník ponížene žiada Vašu Svätosť, aby vlastnou právomocou ráčila láskavo otcovsky pre tieto Sväté schody a na sviatky Nájdenia a Povýšenia svätého Kríža udeliť odpustky, ktoré už aj prv boli udelené, alebo pre lepšiu istotu udeliť ich platnosť na večné časy." Pápež Pius IX. Potvrdil odpustky, o ktoré žiadal Metod Gazdík "na večné časy."

Pokračovanie v prírode

Ďalej nás čaká prechádzka zámockým parkom, ktorý patrí ku kaštieľu a bol založený začiatkom 19. storočia. Tu sme nevedeli našim českým kamarátom vysvetliť, teda preložiť do ich jazyka slovo kaštieľ... Zistili sme, že neexistuje český ekvivalent pre toto slovenské slovo. Prezeráme si aj malackú synagógu, pred ktorou mávame štart našich cyklotúr. Tentoraz je dokonca otvorená. Neplánovane sa dostávame aj na prehliadku vnútra pekne zrekonštrovanej synagógy. Bola postavená v r.1886 s rituálnymi kúpeľami, školou a bytom kantora v okolí. Je to veľká sieňová stavba s orientálnymi kupolami, krytou dvojvežovou fasádou, členenou dvoj a trojitými oknami na spôsob maloázijskej architektúry. Ústredná obradová sieň má z troch strán poschodovú emporu pre ženy, ku ktorej vedie osobitné schodište.Dnes je v nej sídlo detského umeleckého krúžku. Neomylne sa históriou /krypty/, Svätými schodami, zámockým parkom a Synagógou dostávame k - jedlu. Začali sa hlásiť naše žalúdky, preto sme neodmietli pozvanie mesta Malacky zastúpeného opäť zástupcom primátora pánom Bullom na obed. Poobede si dávame krátku prestávku, Lucku a Michala čaká beseda o svojej cykloexpedícii. Veľa ľudí sa na nej v poobedných hodinách nezišlo, škoda. Možno po našej cykloexpedícii po Anglicku, Škótsku a Írsku to bude lepšie! Takto pekne sme zakončil nebicyklový deň. V nedeľu nás čaká presun, znova na bicykloch do Kyjova. Preto dobrú noc, Lucka a Michal!



3. deň - 23. IV. 2005-Nedeľa

Štart od Synagógy je imozantný. V pelotóne je dokonca novinár, ktorý ako jediný robí rozhovor s Luckou a Michalom na bicykli - za celú ich 3 ročnú cestu. Celú etapu prešiel s nami na svojom bicykli. Kolega nás raz za čas predbehol na aute. Zastavil, spravil fotku a zasa sadol do auta a stláčal pedále. Kolega, ten pedálami točil. Chvíľu s Luckou, chvíľu s Michalom. Rozhovor do časpoisu za jazdy na bicykli, geniálne. Z Malaciek sme vyrazili v spoločnosti áut smerom na Studienku, po modrej značke. Paľo Patsch v aute s majákom robil priestor pre nás cyklistov, aby sme zbytočne neboli ohrozovaní autami. Pri krátkej prestávke sa ku nám pridal cyklista s prívesným vozíkom. Hneď dostal pomenovanie "kamiónek". V kľudnom tempe a peknom počasí na apríl sa dostávame ku križovatke. Odbáčame vľavo na Tomky. Už po žltej značke sa lúčime s cestou a autami. Vstupujeme na lesnú časť cesty. Zrovna keď som vytiahol fotoaparát a išiel fotiť Lucku, bum! Predne koleso zapichnuté v piesku. Našťastie som nespadol. Ale zablokoval som kamiónek. Čo už, záhorácke duny ma prekvapili. Objavili sa znenazdajky. Ako pravá púštna etapa. Kto mal horský bicykel, ten ešte ako tak prešiel, ale trekingové to občas nezvládali. Bolo treba aj tlačiť bicykle. Prichádzame k jazeru a chatovej oblasti, dávame si prestávku. Bavíme sa, rozprávame o všetkom možnom. Pomali nás ťahá prezrieť si pamiatky Šaštína-Stráží. Prichádzame pred baziliku, fotíme sa. Nazeráme dovnútra. Život Šaštína-Stráží je úzko spätý s národnou svätyňou, bazilikou (basilica minor) Panny Márie Sedembolestnej, hlavnej patrónky Slovenska. Jej pôvod siaha až do roku 1736, kedy začali terajšiu baziliku stavať podľa plánov Mateja Vépiho aj spolu priľahlým kláštorom rehoľníci svätého Pavla - pavlíni. Dnes je kláštor a bazilika v správe saleziánskej rehole. Počas pútí, najmä, na Slávnosť zoslania Ducha Svätého (Turíce) a Slávnosť Panny Márie Sedembolestnej (15.septembra), mesto a baziliku navštívi niekoľko desiatok tisíc pútnikov. Pútnici však prichádzajú počas celého roka, a to nie len zo Slovenska, ale aj zo zahraničia, najmä susedných krajín. Bazilika je úzko spätá so sochou Sedembolestnej Panny Márie z roku 1564, ktorej uctievanie povolil v roku 1732 arcibiskup Imrich Esterházy. Jedná sa o neskorogotickú podunajskú prácu neznámeho autora. Je umiestnená na neskorobarokovom oltári a stala sa základom pre tzv. šaštínsky typ piet. Maliarska výzdoba baziliky nesie rukopis Jeana Josepha Chamanta a Lukáša Krakera. Malebnou Chvojnickou paorkatinou znova po červenej značke prechádzame cez Stráže nad Myjavou, Petrovu Ves. Vstupujeme do mesta Holíč. Nakrátko zastavujeme na námestí pred gotickým kostolom Božského Srdca. Opäť rozhovor pre tlač. Lucka a Michal sú naozaj na roztrhanie... Cez Skalicu len preletíme, máme "zpoždení". Pred trinástou hodinou začínajú Lucii a Michalovi byť srdcia silnejšie. A nebude to pre kopček, ktorý sme vyšli. Za ním sa totiž ukázal hraničný prechod Skalica - Sudoměřice. Presne po troch rokoch a 67 668 kilometroch znova uvideli svoju rodnú krajinu. Hraničný prechod je ináč uzavretý, ale len pre cylocestovateľov je dnes výnimočne pripravený. Dokonca aj na štempel d o pasov. Na hraniciach je prichystané všetko na privítanie - hudba, moravské koláčiky, sponzory cykloexpedície. A hlavne tu čaká veľké množstvo cyklistiek a cyklistov. Také privítanie nemajú ani prezidenti, keď prídu na bilaterálne rokovania. Fotenie, fotenie a fotenie a fotenie a fotenie a fotenie... A podpisovanie, podpisovanie, podpisovanie. Keď došiel film, baterky, perá, papier, materiál, pelotón vyrazil. Tentoraz už je naozaj veľký a čakajú ho prvé kilometre po Morave. V sprievode polície prechádzame smerom na Ratíškovice. Znova vítanie, moravské kroje, koláčiky. Podpisy a fotenie. Všetko sa opakuje, také malé milé de´javu. V Miloticiach na zámku je ďalšia zastávka. Barokní stavba zámku v Miloticích vznikla na místě středověké tvrze ve druhé polovině 17. století, ale její konečná podoba pochází z první poloviny 18. věku, kdy se zde jako stavebník uplatnil Karel Antonín Sérenyi. Dnes je návštěvníkům přístupna stylová zámecká instalace s vybavením od konce 17. až do poloviny 19. století. Centrální prostorou zámku je Sál předků s rozměrnou iluzívní freskou F. Ecksteina s námětem apoteózy sérenyiovského rodu. Štukovou výzdobu reprezentačních interiérů provedl v letech 1723-1725 Giovanni M. Fontana. Klenbu kaple pokrývají nástěnné malby Josefa I. Mildofera. Z Milotíc je to len kúsok po vcelku kľudnej ceste a sme v cieli etapy. V Kyjove. Kyjovské námestie je plné, všade zástupy ľudí ako na prvého mája. Dnes ale ľudia vítajú cyklistov. Pri hymne Českej republiky mi behá mráz po chrbte. Som členom pelotónu, pre ktorý hrajú štátnu hymnu! Nádherný pocit. Oslava sa odohráva v Kyjove. Nachádza sa tu totiž firma Dacom, ktorá pomáhala obom cyklocestovateľom." My sa musíme začať lúčiť, odchádzame domov. Aj keď by sme radi zostali až na posledný deň dojazdu do Obory Hvězda...

SUMÁR 3 DŇA
DÁTUM: 24.APRÍL 2005
LOKALITA: :MALACKY KYJOV- MALACKY - BRATISLAVA
CELKOVÝ ČISTÝ ČAS: ???
/10:00-19:00/
PREJDENÉ KM:cca 150
MAX RÝCHLOSŤ:???
PRIEMERNÁ RÝCHLOSŤ:???




Skončila sa zaujímavá "sprevádzacia" cyklotúra. Spoznl som veľa, veľa dobrých a zaujímavých ľudí. Lucka, Michal, jeho rodičia, Luckin brat, Michal Třetina, Kalimero, Jiří Říha, Vladko-kamiónek z Devínskej... a všetci ostatní, ktorí sa zúčastnili so SCK Záhorák na tejto, dá sa povedať rodinnej cykloceste.





REKAPITULÁCIA TRASY: SPOLU 230 KM

1. deň - piatok 22. IV. 2005 - Šprechen zí dojč, Mauacky? 80 km
Viedeň -Hainburg - Bratislava - Devín - Zohor - Láb - Plavecký Štvrtok - Malacky


2. deň - sobota 23. IV. 2005 - Malacky napešo


3. deň - nedeľa 24. IV. 2005 - Domů 150 km
Malacky -Studienka - rekreačná oblasť Tomky - Šaštín-Stráže - Štefanov - Petrova Ves - Holíč - Skalica - hraničný prechod Skalica/Sudměřice - Rohatec - Ratíškovice - Milotice - Kyjov /90km/ - cesta do Malaciek autom - Malacky - Plavecký Štvrtok - Láb - Zohor - Devín - Petržalka /60km/






Text a foto: Ľuboš Horňák
lubo.hornak@gmail.com
www.nitovka.szm.com