Šurany - Levice - Nýrovce - Topoľčianky
11. - 13. máj





Tentoraz ma čakaju "maďare". Teda naše južné Slovensko. Na túto cestu sa veľmi teším. Navštívim totiž jeden z mála funkčných slovenských minipivovarov - minipivovar v Šuranoch. Huraaaaaaaaaaaaaa! Tak teda do toho. Objavil som aj peknú stajňu týmu Ferrari. Veď čítajte pozorne so mnou. Nech sa páči.


1.deň - 11. máj 2004-utorok

Prvý deň cesta z Nových Zámkov cez Šurany, Levice,Kalinčiakovo, Santovku, Hontiansku Vrbicu, Zbrojníky, Šikenicu, Trhyňu do Želiezoviec .
/108 km/.



Vítam Vás znova pri mojich cyklopotulkách po Slovensku za minipivovarami. Tentoraz ma koľajnice preniesli do južných častí nášho Slovenska. A to do Nových Zámkov. Prečo sem? Najlepšie to vyhovovalo ako začiatok etapy mojej cykloduši. Menej to ale vyhovovalo duši môjho bicykla - a to doslova. Po vystúpení z vlaku duša zadného kolesa hlásila STOP ! Celkom spľasnutá čakala aby jej niekto pomohol.... Niekto poďakoval modráčke za cestu a niekto si pomyslel či to náhodou ona nie....Koleso som dofúkal čo to dalo s príručnou pumpičkou a vydal som sa hľadať cestu na Šurany. Počasie mi prialo, slniečko svietil a tak veselo do objavovania nových, neznámych miest. Po cca kilometri zadné koleso nado mnou vyhralo znova. Lepenie a výmena ma neminula. Musí tu však povedať že to bola len a len moja chyba. Už pred cestou dom a pri zbežnej kontrole bol zadný plášť dosť zničený, ale hovoril som si, že to ešte vydrží túto cyklotúru. Nevydržal.... Dierku po kamienku som našiel našťastie hneď, zalepenie nebol problém, rovnako tak aj výmena predného plášťa az zadný. Zalepená duša smeroval tiež na predné koleso-menšia záťaž. Potom mi správnosť cesty ešte potvrdila pani novinárka /tá čo predáva noviny/ , narazil som aj na benzínku s kompresorom, dofúkal som poriadne kolesá a vydal sa konečne preč z veľkého mesta a teda veľkej premávky. Jedna vec ma avšak na Zámkoch zaujala a aj potešila. Množstvo cyklistov a hlavne cyklistiek. Nielen starších, ale dosť veľa aj vo veku mojom... Pekne oblečené si to pedálovali do práce. Mňa čakala cesta smerom na Nitru - teda dosť frekventovaná cesta. Našťastie po 2-3 km ma odbočka voviedla do prvej dedinky - do Bánova a cez Nitriansky Hrádok ma privítali Šurany. Tu som vyrušil z rozhovoru dvoch pánov, ale musel som sa predsa spýtať na cieľ mojej návštevy v tomto meste kde sú síce aj iné pozoruhodnosti - napríklad aj Chránený prírodný výtvor Čierna Voda.Od roku 1976 tvorí úsek starého koryta rieky Nitry, odrezaný od hlavného toku pri regulácii. Nachádza sa v katastroch obcí Šurany, Úľany nad Žitavou a Kostolný Sek. Križuje cestu a železničnú trať medzi Šuranmi a Úľanmi nad Žitavou.Po prehliadke Pivovarského dvora a ochutnávke čierneho piva som pokračov v ceste cez Dolný Ohaj, Badavu, Svatušu, Pozbu, Bešu do Klanej nad Hronom. Tu som si dal prestávku na doplnenie síl pri sovietskom tanku T-34 z II.svetovej vojny - T-34/76 mal silný motor, bol rýchly, dobre opancierovaný, so širokými pásmi dobré jazdné vlastnosti na mokrom teréne a snehu a bol dobre vyzbrojený. T-34 bol skutočný postrach pre nemecké vojsko. Mohol ohroziť každý nemecký tank a sám bol proti nemeckým delám dobre chranený. Potom ako rusi presťahovali svoje fabriky do Tankogradu, mohli vyrábať vo veľmi krátkom čase neobmedzené množstvo týchto vynikajúcich tankov. V Nemecku začali T-34 kopírovať a tak vznikol Panther - efektívna odpoveď, ale proti ruskej presile veľa nezmohol. Aj keď mal lepšie technické vlastnosti, nemohol jedným výstrelom zničiť 20 tankov. Tu stojí tento dnes už nemý svedok vojny na podstavci a ukazouje nezmyselnosť každej vojny ktorá bola, je a bude...Po prestávke ma už čaklao len 6 km do Levíc, to bola hračka. Len cesta sa znova zaplnila autami. Ešte že tu sú vodičí dosť ohľaduplný k cyklistom. Tak teda Levice - územie mesta bolo osídlené už v dobe kamennej, o čom svedčia nálezy pravekých pracovných nástrojov a keramiky. Prítomnosť Keltov približne v roku 300 pred našim letopočtom dokumentujú strieborné keltské mince objavené v roku 1930 na území Levickej novej osady. Na prelome nášho letopočtu územie obývali Germáni, neskôr Rimania, Húni, Góti a starí Slovania. Prvá písomná zmienka o Leviciach pochádza z roku 1156 a je ňou donačná listina, ktorá je uložená v archíve Ostrihomskej kapituly. Historickou dominantou mesta sú nesporne zrúcaniny kamenného hradu, ktorý bol postavený v roku 1318 na úzkom skalnom výbežku nad močariskami Hrona v tesnej blízkosti južnej cesty k stredoslovenským banským mestám. Jeho prvým majiteľom bol Matúš Čák, neskôr kráľ Karol Róbert. Vojenský význam hradu vzrástol najmä v čase tureckých vpádov a v rokoch 1703 až 1708 v ňom sídlili Rákocziho kurucké vojská, ktoré pri ústupe hrad zničili. Mesto bolo v minulosti postihnuté viacerými ničivými požiarmi, jeho rozvoj však naďalej pokračoval vzhľadom na výhodnú geologickú polohu na rozhraní Pohronskej nížiny a výbežkov Štiavnických vrchov. V roku 1919 sa mesto načas stalo súčasťou Maďarskej republiky rád a v roku 1938 po viedenskom verdikte sa 10.novembra Levice opäť stali načas pohraničným mestom Maďarskej republiky. Prezrel som si pohostinstvo, v ktorom býval niekedy Levický pivovar Helén. Dnes ho pripomína len zbytok erbu, ktorý zostaly v novovyrúbanom okne. Okne, ktoré nahradilo bývalé CK tanky minipivovaru. ŠKODA!!! Pokračujeme však ďalej smerom na Kalinčiakovo, kopčeky , tzv. hupáky sú tu pekné, uberajú dosť síl. Pre túto cestu som sa však rozhodol aj napriek tomu, že v Leviciach mi odporúčali ísť inou trasou, nechcelo sa mi však ísť opať cez mesto s množstvom áut. Takto ma teda hupáčiky dostali až do známej Santovky - áno odtiaľto teda pochádza, tu vyviera mineralna voda známa pod názvom Santovka. Tu ma čakal ďalši kopček, do ďalšej dedinky - Hontianskej Vrbice ma už ale voviedol pekný zjazd. Ďalej to boli Zbrojníky - Šieknica, Trhyňa a Velký Pesek. A už som bol v cieli úrvého dňa cyklotúry - v Želiezovciach. Tu ma zaujal pekný dom a busta pri vstupe - je tu totiž pamätná izba Franza Schuberta. Bola verejnosti sprístupnená v roku 1978. Je umiestená v tzv. Sovom zámočku, kde svetoznámy hudobný skladateľ Franz Schubert pôsobil v rodine Eszterházyovcov ako učiteľ hudby, počas svojich dvoch pobytov v roku 1818 a 1824. Expozícia pomocou dokumentov a dobového nábytku a inventára zaznamenáva pôsobenie tohto hudobného skladateľa tu v Želiezovciach. Domorodca som sa spýtal na cestu ku Amfiteátru - na nete som si našiel adresu a tu som chcel prespať túto noc. "Áno amfiteáter viem kde je, ale tam ubytovanie určite nie je! Tam bývajú len diskotéky, naozaj" ! Tak, hádam sa tu nájde aj niečo iné, hneď som sa aj na to opýtal. "Nieéé, tu v Želiezovciach skapal pes, tu nie je nič!!! Nooo, hádam sa nebude opakovať moja anabáza pri spaní na ovčej farme... Ale na smer k amfoteátru som sa spýtal a vybral som sa tam. Našťastie ubytovanie tam bolo možné, hneď som to využil a spal som už verte neverte o 18:00… Až do nasledujúceho rána. Miestni obyvatelia pripravili kultúrny program pre návštevu zo Španielska a Nemecka - učiteľky aj s deťmi. Deti vraj poslali po 22:00 spať a samé ešte zostali a dorazili vínko čo priniesli zo svojej rodnej krajiny. A ja som spal… To by sa asi Cyklorudovi nestalo!!!Učiteľky.



SUMÁR 1 DŇA:
DÁTUM: 11.MÁJ 2004
LOKALITA:NOVÉ ZÁMKY - SANTOVKA - ZBROJNÍKY - ŽELIEZOVCE
CELKOVÝ ČISTÝ ČAS: ???
PREJDENÉ KM: 108
MAX RÝCHLOSŤ:???
PRIEMERNÁ RÝCHLOSŤ:???



2. deň - 12. máj 2004-streda

Druhý deň zo Želiezoviec cez Nýrovce,Málaš, Tekovské Lužany, Jur nad Hronom, Žemliare, Turú, Tekovský Hrádok, Kalnú nad Hronom, Nový Tekov, Tlmače, Kozárovce, Zlaté Moravce do Topoľčianok.
/80 km/

Ráno bola hmla a zima. To bolo prvé čo som skonšatoval- ani sa mi nechcelo ísť do takého počasia… Ale keďže plán je plán tak som sa vydal smerom na Nýrovce. Cesta prebehla aj napriek tej hmle hladko - v Nýrovciach som bol ani nie za 30 minút. Po ceste ma zaujal nápis na miestnom "družstve" - Agrofarma Ferrari. Tak tu sa rodia tie slávne automobili, ha. Odhalil som ich. Bývalí pivovar som našiel tiež hneď, teda našiel, ono to bola jediná cesta cez Nýrovce a zrovna tam sa ukázal aj dom na ktorého vývesnom Štíte bol názov SANZOL. Tak sa volol minipivovar a tak as volá aj reštaurácia ktorá tam je teraz. Po pive a prehliadke som šíel ďalej smerom na Málaš, Tekovské Lužany. Je tu veľmi pekné okolie, všade je vysadená repka olejná - v tomto čase kvitúca žltými kvetmi. Všetko naokolo je zaliate touto farbou. Plánoval som ísť na Ondrejovce, ale nejako som sa zamotal a zrazu som sa našiel až pri Juri nad Hronom. Nevadí, cesta stale viedla málo vyťaženými cestami, áut bolo minimum. Preto mi aj z časového hľadiska malá obchádzka nezaškodila. V Malej Turej ma odbočka priviedla na frekventovanješiu cestu. Prešiel som cez Tekovský Hrádok a už ma vítala Kalná nad Hronom. Teraz som sa k nej dostal odbočkou ktorú som si tu všimol deň vopred a bol na nej odkaz na Želiezovce. Preto som si to tu troch zapamatal… V Kalnej križovatka ukazuje buď na Levice alebo smerom na Nitru. Ani tam ani tam som nechcel ísť. Tak mi iné neostalo, len to zasa risknúť a vydať sa vľavo. Teda na spomínanú Nitru. Ale hneď po asi 20 metroch je nenápadná odbočka do prava o 180° a vraciate sa ku križovatke. 20 metrov a nasleduje znova odočenie 180° tentoraz však vľavo. Cez koľaje a sme v dedinke Kalnica. Tu nás už smerové tabuľe navedú na Tlmače bez problémov. Prechod cez Marušovce, Nový Tekov, Malé Kozmálovce je znova v minimálnej automobilovej premávke. V Tlmačoch sa to zhorší, predsa len je to ťah na Žarnovicu a ďalej na Žiar nad Hronom. Za Tlmačami prejdeme po cca 1 km cez koľaje a o chvíľu nasleduje odbočka vľavo na Zlaté Moravce. Prejdeme cez Kozárovce - tu nás neminie mierne stúpanie a trocha námahy z toho plynúcej. Zjazdom sa dostaneme na odbočenie smer Zlaté Moravce. Teda vľavo. Mierny kopček, minieme reštauráciu U starej mamy a potom už len klesaním za asistencie množstva áut náhliacich sa do Moraviec uvidíme prvé tabule odkazujúce na dnešný cieľ - Topoľčianky. Odbočením pred posledným stúpaním na Moravce vľavo sa rozlúčime s tými náhliacimi sa autami a vstúpime do Zlatých Moraviec. Tu treba ísť stale priamo, prejsť úsek asi 500 metrov po "mačacích hlavách" a na nasledujúcej veľkej križovate zmeníme smer do prava. Po 4 km peiamej jazdy po pomaly miznúcom cyklochodníku skončíme v Topoľčiankach. Tu som si našiel ubytovanie, ktoré som mal rezervované na miestnom šporotovom štadióne TJ TATRAN Topoľčianky. Po očiste nasledovala návšteva reštaurácie Hostinský dvor kde bol tiež v minulosti minipivovar a potom už len prehliadka parku a zámku v Topoľčiankach - Pôvodne neskorogotický zámok z 15. - 16. storočia v renesančnom a barokovom slohu s klasicistickými prístavbami. V rokoch 1923 až 1951 slúžil ako letné sídlo prezidentov republiky. Od roku 1951 tri renesančné časti slúžia ako hotelová časť na prechodné ubytovanie hostí a v južnom klasicistickom krídle je umiestnené múzeum, ktoré je prístupné po celý rok početným domácim a zahraničným návštevníkom. V kaštieli je baroková kaplnka, keramika a rozsiahly knižný fond. Muzeálna časť je denne prístupná verejnosti. Zámok je národnou kultúrnou pamiatkou. Po prehliadke nasledoval už len môj presun na ubytovňu, keďže aj skonzumované pivo sa začalo hlásiť. Tak teda peknú noc a ráno pokračujeme.

SUMÁR 2 DŇA
DÁTUM: 12.MÁJ 2004
LOKALITA:ŽELIEZOVCE - TEKOVSKÝ HRÁDOK - TLMAČE - TOPOĽČIANKY
CELKOVÝ ČISTÝ ČAS: ???
PREJDENÉ KM: 80
MAX RÝCHLOSŤ:???
PRIEMERNÁ RÝCHLOSŤ:???


3.deň-13.máj 2004-štvrtok

Tretí deň z Topoľčianok cez Skýcov, Ješkovu Ves, Klátovu Novú Ves, Bošany, Práznovce do Topoľčian, presun vlakom do Bratislavy.
/41 km/

Celú noc brechal pes a nemohol som spať. Takú výdrž nemali ani tie psíky čo strážili pri mojej prvej ceste 400 oviec na salaši kde som spal pri potulkách okolo Zvolena. Ráno ma ale nepotešilo aj počasie. Bolo zamračené, zima a pršalo... Teda toto som posledný deň nečakal - naozaj ! Ešte som sa vrátil do reštaurácie na Hlavnej ulici, chcel som sa porozprávať s majiteľom o pivovare. Podarilo sa mi s ním dohodnúť a preto som síce v dažďi ale spokojný začal smerovať na Skýcov. Vo vytrvalom daždi som pomali naberal výškové metre. Ešte že áut bolo málo, rozhodne som na ťahu na Partizánske čakal vačšiu premávku, ale nesťažujem sa! Po ceste sa valila voda-cítil som sa ako kebyže mám vodný bicycle a pomaly sa kĺžem nie po ceste ale plávam pomaly na hladine mora. Miestami bola cesta ako zrkadlo - voda sa rozlievala od okraja po okraj. Autá idúce oproti ma "pozdravovali" spŕškami vody na mňa. Stúpanie trvalo 12 km, konečne sa objavil Skýcov a tak som si vydýchol - predčasne… Nasledujúci prechod cez skýcovskú dedinku mi dal zabrať. Stúpania aj 16% bolo zaujímavé. Pred koncom stúpania som sa ešte zastavil pri vápennej peci a obdivoval som majstrovstvo časov minulých. Potom nasleduje len zjazd až do Klátovej Novej Vsi. Stále ma sprevádzal dážď, pršiplášť mi síce ochránil hornú časť tela, ale ruky a rukavice som mal mokré, rvnako aj topánky. Až pred Bošanamy sa počasie umúdrilo a začalo vykukovať slniečko. Pršiplášť som dal dole až v Práznovciach, až tu slnko svietilo znova tak ako by som si prial. Do Topoľčian som prišiel bez ujmy na zdravý od áut a na stanici som si počkal na koniec tejto cyklotúry. Vlakom som sa doviezol tentoraz až do Petržalky. Pripomeňte mi, že plášť na kolesách a to hlavne zadnom treba meniť hneď keď sa opotrebenie ukáže, aby prekvapení na cestách vo forme defektov bolo čo najmenej !!!!



Tešim sa na ďaľsie "objavy", poblúdenia, PIVO !

Dopedálovania !

SUMÁR 3 DŇA
DÁTUM: 13.MÁJ 2004
LOKALITA:TOPOĽČIANKY - BOŠANY - TOPOĽČANY
CELKOVÝ ČISTÝ ČAS: ???
PREJDENÉ KM: 41
MAX RÝCHLOSŤ:???
PRIEMERNÁ RÝCHLOSŤ:???


REKAPITULÁCIA TRASY: SPOLU 158 KM

1.deň - 11. máj 2004-utorok - Ná de si amfiteáter želiezovský! 108 km
Nové Zámky, Šurany, Levice, Kalinčiakovo, Santovka, Hontianska Vrbica, Zbrojníky, Šikenica, Trhyňa, Želiezovce


2. deň - 12. máj 2004-streda - Pán preziden, na kole! 80 km
Želiezovce, Nýrovce, Málaš, Tekovské Lužany, Jur nad Hronom, Žemliare, Turá, Tekovský Hrádok, Kalná nad Hronom, Nový Tekov, Tlmače, Kozárovce, Zlaté Moravce, Topoľčianky


3. deň - 13. máj 2004-štvrtok - Domóóóóóóóóóóóv! 41 km
Topoľčianky, Skýcov, Ješkova Ves, Klátova Nová Ves, Bošany, Práznovce, Topoľčany, vlakom do Bratislavy




Text a foto: Ľuboš Horňák
lubo.hornak@gmail.com
www.nitovka.szm.com